יום ו', כו’ באב תשע”ז
    דף הבית  |  כתוב לנו  |  הצטרף אלינו כמנוי

מעינות בבנימין

שירן שבתאי – "מורשת הגליל"

"בין הזמנים" זו עונת הטיולים, זה ממש לא הזמן של הפריחות הצבעוניות ולא של הזרימות היפות, אך זה הזמן של החופשות של הילדים, אז מחפשים מסלולים משפחתיים, שיהיו רטובים, שיהיו נגישים שיהיו מוצלים ורצוי באתרים פחות מוכרים. אז שני מעיינות כאלו לפניכם והפעם באזור שילה שבבנימין.

עין מוּחַ'יבָּר הוא עין עוז הוא מעיין שכבה הנמצא ממערב למאחז גבעת הראל. המעיין נובע במערה מכוסה שערות שולמית, שגובה המים בה מגיע לחצי מטר. מהמערה נשפך המעיין אל בריכה גדולה המחולקת לשני מעגלים, הגדולה בעומק 1.70 מטר למבוגרים והקטנה בעומק מטר לילדים. לצדו הוקמו שולחנות פיקניק ופחי אשפה, והוצבו שלטי הדרכה.

המעיין שופץ ב2005 ונקרא עין עוז לזכר הראל עוז בן נון שנרצח יחד עם חברו שניאור שלמה ליבמן על ידי מחבלים ביום 4.8.98 בשעה שהיו בסיור ביטחוני סביב ליצהר.

איך מגיעים:

נוסעים על כביש 60 מצומת תפוח דרומה לכיוון ירושלים עד צומת הפנייה לעלי, ממשיכים כמה עשרות מטרים אחרי הכניסה, ופונים ימינה ל"דרך אלקנה" שמובילה לכיוון גבעת הרואה. אחרי כמה עשרות מטרים פונים שמאלה לשביל עפר משובש למדי לאחר  כ500 מ' מגיעים למעיין בצד ימין של הדרך.

עין עוז (צילם: שבתאי שירן)

מעיין הגבורה

ממעיין עוז חוזרים לכביש 60 ונמשיך דרומה (לכוון ירושלים) כ 400 מ' שם נראה פניה שמאלה לכוון בית העלמין.  פונים שמאלה ונכנסים לדרך עפר, נוסעים 5 דקות בדרך עפר נוחה ומגיעים עד למעיין עם הרכב .

נשים לב שהמעיין נמצא במטע יפה של עצי זית הנמצא בעמק הסגור מכל צדדיו בגבעות , למעט הכניסה דרכה באנו. סביב המעיין התפתחה מערכת אקולוגית שלמה של בעלי חיים וכיום ניתן לראות באזור צבאיים מדלגים בבוקר, ובלילה חזירי-בר רצים.

המעיין שוקם על-ידי תלמידים מבית-ספר "תלמוד תורה", תלמידי המכינה "בני דוד" וסטודנטים ממכללת אריאל לזכר אבי ואביטל וולנסקי תושבי עלי שנרצחו ב5.8.2002 בירי מן המארב בשעה שהיו בדרך לביתם עם שני ילדיהם.

ניתן לראות שהושקעו מחשבה ומאמץ בפיתוח הסביבה, ישנה גישה נוחה לרכב וכן שולחנות ופחי אשפה. ספסלים בצל עץ זית עבות ואפילו ערסל שהושאר על ידי מאן דהו.

המעיין עצמו תוכנן בשילוב צרכי האדם תוך התחשבות בטבע. ישנה בריכת מים עמוקים למבוגרים ובריכת מים רדודים לילדים קטנים בגובה 40 סנטימטרים כאשר מתוך בריכת הילדים יוצאת זרימה קבועה של מים לצמחיה הגדלה באזור תוך מתן אפשרות גם לחיות הבר ליהנות ממימי המעיין.

את המעיין עיצב יצחק כהן סטודנט לאדריכלות ממכללת אריאל אשר מתאר את הקונספט של האתר :

"מבטן ההר מגיחה נביעה קטנה ובה נובע מעיין מים חיים העוברים בתעלה אל בריכה בצורת טבעת נישואין עגולה, כשהמים נשפכים מטבעת אל טבעת כשם שהמילה אבי נשפכת למילה אביטל.

בנביעה היוצאת מבטן ההר ישנם דגי-זהב חיים המסמלים את התינוק שלא זכה להיוולד והתעלה המחברת את הנביעה הקטנה לטבעות מסמלת את חבל הטבור של התינוק להוריו.

כל טבעת בקוטר של חמש מטר כאשר פעמיים חמש הם עשר המסמל בגימטרייה קטנה את האחד השלם.

כאשר מים נשפכים מטבעת אל טבעת האפקט הנוצר הינו זוג טבעות נישואין מחוברות היוצרות את הספרה 8 שמסמלות את האין-סוף . . . . . "

מעין הגבורה (צילם: שבתאי שירן)

שלח דואר

Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS