יום ו', כו’ באב תשע”ז
    דף הבית  |  כתוב לנו  |  הצטרף אלינו כמנוי  



 
 נחל עמוד.

שבתאי שירן  – "מורשת הגליל"

לרובנו נחל עמוד הוא זכרונות מטיולי בית הספר, למשפחות המטיילות שבנינו הוא חצי יום של הליכה משפחתית נוחה ליד המים, לשביליסטים הוא חלק משביל ישראל או מסלול "מים אל ים". הסיור שלנו הפעם יעסוק גם בהיסטוריה היהודית של הנחל.

איך מגיעים?

מצומת חנניה נצפין לכוון מירון, כקילומטר וחצי מצפון למושב בית שמאי נפנה מזרחה (ימינה) לפי שלט "נחל עמוד". כביש סלול יוביל אותנו לחניון. השביליסטים שבנינו מגיעים בהתאם לסימוני השטח דרך נחל מירון.

המסלול

ממגרש החניה נלך עם הסימון האדום  לשרידי משטרת עין תינה שהוקמה על ידי הבריטים כדי לשמור על תחנת השאיבה שהוקמה בנחל מעבר לתחנת המשטרה ניתן לראות על הרכס את העיר צפת. את גוש הרי מירון המתנשא ממערב לנו, ואת מושב מירון שלמרגלותי. מכאן נרד אל עין יקים, מעין שופע מים כל ימות השנה.על פי המסורת היתה יקים אחת מכ"ד משפחות הכהנים שעברו לגליל עם חורבן בית שני והתישבה בצפת. השם הערבי של המקום הוא עין תינה ע"ש עצי התאנה הצומחים כאן.

נלך לאורך אמת המים הנטושה וכעבור מספר דקות נגיע לברכה מבוטנת שתחתיה מזרקת מים. תחת הברכה ישנם ספסלי ישיבה לנוחיותינו. הברכה הגדולה משמשת כמאגר מווסת של המים לצרכי ההשקיה. למעשה הערוץ נמצא בתחתית הואדי, ואילו האמה שהלכנו לאורכה מושכת את המים על קו גובה המשתפל במתינות. המים המוזרמים באמה שמשו בעבר לשתי מטרות: השקיית הבוסתנים שבמדרגות החקלאיות והנעת טחנות הקמח והמבטשה. הדבר נעשה בשיטה של הקצאת מכסות: כל משפחה קבלה בעבר הקצאת מים בהתאם לגודל השטח המעובד שלה. המים שנאספו בברכה הוזרמו באמה.

באמה נפתח פתח מעל חלקה מסוימת, ואילו כל הפתחים האחרים נסגרו. כשמלאה המכסה של אותה משפחה "סגרו לה את הברז", ופתחו לאחרת. בתוך החלקות זרמו המים בין הגידולים בתעלות. ניתן אם כן להתרשם כאן מחקלאות הררית ושיטות השקיה קדומה. מה שנקרא בלשון המשנה "בתי שלחין". הדינים הקשורים בבתי שלחין, העסיקו רבות את קדמוננו כמו שניתן לראות במשנה מסכת מועד קטן פרק א משנה א האומרת: " משקין בית השלחין במועד ובשביעית בין ממעיין שיצא בתחלה בין ממעיין שלא יצא בתחלה" , המזרקה, מתחת לברכה מעידה על כך שהמקום שימש גם למנוחה של בין ערביים.

מרחק של עוד מספר דקות הליכה לאורך האמה נוכל לשבת בצל עץ תות גדול אל מול הבוסתן המשוחזר. הבוסתנים המקוריים שלאורך הנחל ננטשו בניסן תש"ח, אפריל 48 , עת תושבי צפת הערבים עזבו את האזור. הבוסתן לפנינו שוחזר בידי רשות שמורות הטבע ובו מגון עצי הפרי וגידולים: גפן, תאנים, שסק, לימונים, שקד, רימונים, זיתים ותפוזים, ועוד. מעלינו מבנה מקושת, שהיה כנראה אחד מבתי הדרים בנחל שחי בשקט תחת גפנו ותחת תאנתו מבלי לדעת מה ילד יום.

המשך השביל יוביל אותנו אל המבטשה ועליה נרחיב בהמשך. אנו נמשיך עם השביל השחור המוביל אותנו כעת לאורך הערוץ הזורם לטחנת קמח עתיקהטחונת איסכנדריה. המים שזרמו באמה צנחו במהירות גבוהה ויצאו כאן דרך פתח צר, שגם אותו ניתן לראות בקצה התעלה. הם הניעו את גלגל הכפות, שהניע את אבן הרכב שלמעלה, וכך נטחן הקמח. סביב טחנות הקמח הרבות הפזורות בנחל התפתח הווי חיים שלם.

המשך השביל נגיע לבריכות שכוי, מעלינו עצי דולב המתמרים לגובה של מעל 20 מטרים. הדולב יושב על מי הנחל, וזקוק להם למחיתו, כיון ששורשיו אינם מעמיקים. עליו הגדולים נראים כמעין כף יד גדולה, ופרותיו עגולים ושעירים. ברחבה הגדולה נפרוס את הצידנית ונביט בילדים המשתכשכים במים.

המבטשה

תקופת המאה ה16 הייתה תקופת הפריחה של צפת שעל תהילתה מתרפקת צפת גם בימים אלה. ב1516 מתחלף השלטון הממלוכי המתפורר בשלטון עותומני שבימים אלו היה שלטון יוזמתי ויעיל. בעקבות השלטון הגיעו מגורשי ספרד אשר הביאו עמם ידע רב בתעשיית הצמר. נחל עמוד סיפק זרמי מים, אם יש שיפועים וזרמי מים אז ניתן לבנות מפלים, מפל מאפשר להניע מכונה והרי לנו מנוע קדום והנחל הפך להיות אזור התעשייה של צפת.

כ7,500- מיהודי צפת מצאו את פרנסתם בתעשיית אריגי הצמר וזו באה לידי ביטוי במאות נולים, בשש מצבעות גדולות, ובשלוש מבטשות שהוקמו בנחל עמוד. המבטשה היא מכונה המכילה פטישים המכים באריג הצמר הבלתי מעובד ומדקקים אותו עד להיותו בד. תעשיית האריגים של צפת סיפקה סחורה לכל אירופה ופרנסה בשפע לתושביה, וכמאמר קהלת (ז, י"ב)  "בצל החכמה, בצל הכסף" הביאה הרווחה הכלכלית לעושר תרבותי, זוהי תקופת האר"י הקדוש וגוריו שפתחו את תורת הקבלה, זו היא תקופת ר' יוסף קארו שכתב את  ה"בית יוסף" וה"שלחן ערוך" המשמשים בסיס לחייו של היהודי האורתודוכסי בכל העולם עד היום.



המבטשה בנחל עמוד

חוזרים

המשפחות שבנינו תחזורנה לחניון באותה דרך, השביליסטים יעמיסו את תרמילי הענק על גבם וימשיכו עם הנחל דרומה אל הבלתי נודע.

 

שבתאי – מורה דרך בטעם יהודי 0523246827


 

 
 






שלח דואר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS