יום ה', יא’ בתשרי תשע”ט
    דף הבית  |  כתוב לנו  |  הצטרף אלינו כמנוי  
 עין עקב

הטיול הפעם הוא טיול אל המדבר במלוא יופיו ועצמתו, טיול ג'יפים או הולכי רגל לנחל צין ולעין עקב.

תחילת המסלול כ 2 ק"מ דרומית לשדה בוקר , לפני המדרשה, שם נעזוב את הכביש ונפנה לכוון דרום מזרח בסימון שבילים שחור. השביל עוקף את השטחים החקלאים של הקיבוץ וחוצה מנחת מטוסים נטוש.

בשנת 1953 פרש ראש ממשלת ישראל דאז דוד בן גוריון מלשכת ראש הממשלה בירושלים לקיבוץ שדה בוקר בנגב. המעבר היווה אטרקציה עולמית, שועי עולם ובהם נשיא ארה"ב ונשיא גרמניה בקשו לפגוש את "הזקן" בצריפו הסגפני בקיבוץ  ועבורם נסלל מנחת זה המיועד למטוסים קלים.

מימין למנחת שרידי מצד צין שהיה חלק מסידרת מצודות קטנות שנבנו בשלהי התקופה הביזנטית כחלק ממערך ההגנה על ערי הנגב מפני פלישת שבטים ערביים ממזרח. המצד קטן יחסית ובחזיתו נמצאים שני מגדלים רבועים, שהתנשאו בעבר לגובה שתי קומות. מהמצד נשקף נוף הקדומים של בקעת צין עד אזור הערבה, סמוך למצד גלעד קטן לזכרו של איתן מינץ ז"ל, שנהרג בניסיון להגיע לפטרה בשנת 1953 עם עוד ארבעה חברים. איתן היה חבר קיבוץ שדה בוקר, ובניסיונו להגיע לפטרה הוכש על ידי נחש, ולאחר שחבריו ניסו לבקש עזרה בביר מדכור בצד הירדני, נרצחו כל חמשת החברים.








הדרך יורדת במעלה צין ועם חציית נחל צין נגיע לצומת דרכים שחור-ירוק-כחול. כאן נפנה ימינה לדרך המסומנת כחול, נתקדם מדרום לנחל צין 1.6 ק"מ עד למזלג דרכים עם סימון כחול בגדת נחל עקב. כאן נמשיך ישר במעלה הנחל ובמרחק כ- 400 מ' נגיע לחניון לילה "המשטחים הלבנים" בדרך אטרקציה, צריף שירותים באמצע השום מקום, שירותים מסודרים, ישר כח למי שחשב, יזם ומנקה.

המשך הדרך טרשי ולא ידידותי לרכבים ללא מיגון והגבהה. נחצה את נחל עקב לגדה המערבית, ולאחר כ- 800 מ' נחצה שוב את נחל עקב מעל מדרגת סלע במרחק כ- 400 מ' נוספים נחצה שוב את אפיק הנחל ואחרי עוד 550 מ' נגיע לחנייה לרכבי שטח, כ- 500 מטרים צפונית למעיין עצמו. מרחק הנסיעה עד כה מכביש 40 עד לחנייה הינו 9.5 ק"מ. כמו באתרי טיול אחרים בנגב, אין להשאיר ציוד יקר ברכב .

מהחנייה נצעד בערוצו של נחל עקב, בין מצוקים לבנים, עד שנגיע למעיין

בנקודה זו צונח נחל עקב בשני מפלים הנמצאים זה לצד זה. הגב הימני הוא זה שבו נמצא המעיין ואליו נמשכים המטיילים זהו גב עמוק והמים קרים, כך שהכניסה מתאימה ליודעי שחייה בלבד. בעיה נוספת היא שדפנות המעיין מחליקות  ביותר והיציאה מהמים בעיתית, לא בושה לבקש יד לעזרה בשעה שמנסים לצאת מהמים.





לאחר האזהרות ולאחר מכת הקור הראשונה בכניסה למים. השהיה במים ביום חם מהווה תענוג של ממש.

על המפל עצמו יש שכבה עבה של נטף נחלים (טרוורטין), בה גדלים בשפע שרכי שערות-שולמית מצויות. יונים הומיות בחגווי הסלע כמו שנאמר בשיר השירים " יוֹנָתִ֞י בְּחַגְוֵ֣י הַסֶּ֗לַע בְּסֵ֙תֶר֙ הַמַּדְרֵגָ֔ה הַרְאִ֙ינִי֙ אֶת־מַרְאַ֔יִךְ הַשְׁמִיעִ֖ינִי אֶת־קוֹלֵ֑ךְ" (ב, יד)

אין להגיע לאתר כאשר יש חשש לשטפונות, יש לזכור שבנחל צין מתרחשים במהלך החורף  שיטפונות ענק  ובשנת 2004 נמדדה בנחל ספיקת שיא בישראל של 1300 מטר מעוקב לשנייה

מאידך המסלול כולו חשוף לשמש כך שלא מומלץ לטייל רגלית בימים חמים.

מכאן נחזור באותה דרך בה הגענו, ג'יפאים יכולים לחזור למפגש השבילים ומשם יש דרך מזרחה למפעלי צין ולכביש הערבה.

 הערה: הכתבה נכתבה בניסן תשע"ח