יום ב', ג’ בחשון תשע”ח
    דף הבית  |  כתוב לנו  |  הצטרף אלינו כמנוי  
 חווית נהריים בגשר

 

ירמיה הנביא לא נזקק לנסוע לדרום אמריקה בכדי לראות נחלים שוצפים, טבע פראי ואריות טורפים, הוא מצא את כל זאת בגאון הירדן,

הִנֵּה (הקב"ה) כְּאַרְיֵה יַעֲלֶה מִגְּאוֹן הַיַּרְדֵּן אֶל נְוֵה אֵיתָן .... וּמִי זֶה רֹעֶה אֲשֶׁר יַעֲמֹד לְפָנָי:  (מט, יט) הוא אומר ואחריו חוזר הנביא זכריה "קוֹל שַׁאֲגַת כְּפִירִים כִּי שֻׁדַּד גְּאוֹן הַיַּרְדֵּן:" (יא, ג) , מאז זרמו מים רבים מהירדן למקורות, הנחל איבד מתפארתו, הכפירים נכחדו מן הארץ, גאון הירדן אינו גאה יותר.

בשנת 1932 במקום בו נפגשים שני הנהרות  הירדן והירמוך ושמו נהריים. במקום זה הקים מהנדס המים המהפכן ובעל החזון, פנחס רוטנברג את תחנת הכח ההידרו חשמלית, תחנת הכח הראשונה בא"י. היה זה מפעל אדירים במושגי אותה תקופה, מי הירדן הוסטו ממסלולם ונוקזו לתעלות בעלות שיפויים מבוקרים. סכרים הוקמו ושלטו על ספיקת המים, ביניהם סכר דגניה המפורסם, היחיד שפעיל גם היום.  עם פלישת הצבא העבר ירדני לארץ במלחמת השחרור, התקיפו חיילי הלגיון הירדני את אזור גשר, ולמרות שהתחנה עצמה לא הותקפה, הוחלט לפנות את הילדים והנשים. 30 מהגברים שנשארו במקום נלקחו בשבי ותחנת נהריים דממה לתמיד,  נותרה בשטח ירדן.





הלכנו לחפש את זכרונות גדולתו של הירדן של פעם עם גשרים עתיקים ורכבת העמק ורוטנברג, הלכנו לגשר הישנה הנמצאת סמוך לערוץ הירדן בגאון הירדן, זור בערבית., ושם מצאנו שלושה גשרים קדומים כי מקום זה היה אחד ממעברות הירדן הקלאסיים. הגשר הקדום ביותר הוא מהתקופה הרומית ששופץ בתקופות הצלבנית והממלוכית. בתקופה עות'מאנית נוסף "גשר הרכבת", בן חמש קשתות, שלידו הוקמה תחנת הרכבת "ג'סד אל מג'מע" – תחנת הרכבת הנמוכה ביותר בעולם , 247 מטר מתחת לפני הים,  אשר שירתה את "רכבת העמק" המיתולוגית, בנוסף יש את "גשר הכביש" שנבנה ב-1925 בידי פועלים יהודים מחדרה, ואשר חיבר את כביש בית שאן-טבריה אל עבר הירדן.  ההתיישבות הציונית באזור החלה במקום ב-1901 עם ייסוד המושבה מנחמיה (אז מלחמיה). בשנת 1920 התיישבו על אדמות גשר (שנרכשו על ידי חברת יק"א) קבוצת מתיישבים בראשות מאיר ברנר, אחיו של הסופר חיים ברנר. אבל הניסיון הזה התפרק די מהר.











ארבע שנים אחר כך הגיעה למקום קבוצה חדשה שקראה למקום "משק גשר". הם הקימו כמה מבנים, ביניהם חדר אוכל, שלבנייתו השתמשו באבני החאן העתיק שבמקום. מבנה זה הוא היחיד ששרד לאחר מלחמת העצמאות. 

הבריטים בנו במקום משטרה. כאשר פינו הבריטים את המקום ב-1948 התבצרו חברי הקבוצה במבנה וכך הצליחו לשרוד במשך חודש כאשר חיילי הלגיון הירדני בסיוע כוחות עירקים מתקיפים את המקום. בהמשך עזבו המתיישבים את המקום. עם תום מלחמת העצמאות ב-1949 הם בנו את קיבוץ גשר, כ-500 מטר מהיישוב הישן.


שנים רבות עמדה גשר הישנה בשיממונה. ב-1989 החלו עבודות השיקום של המקום ביוזמת המועצה לשימור אתרים. האתר נחנך ב-1992. במרכז החצר שוחזר בונקר. חדר האוכל הישן הפך למוזיאון ובו מוצג חזיון אור-קולי שמספר את תולדות המקום. אך האטרקציה המרכזית במקום היא "חווית נהרים בגשר" דגם משוחזר של תחנת הכח של רוטנברג על תעלותי וסכריה, כאשר הסכרים נפתחים והמים זורמים בתעלות ברעש והמולה ומניעים את הטורבינות שמייצרות את החשמל, כל זה מלווה במיצג אור קולי במשחקי אורות ובקרינות מלווה.







הביקור באתר בתשלום, יש לתאם בטלפון 04- 6752685

איך מגיעים:

אתר גשר הישנה נמצא על כביש 90, 15 ק"מ צפונית לבית שאן, שמים ב waze  "גשר הישנה"